Internationella Handelsdagen
Dagen för dig som älskar internationella affärer. Vi uppdaterar dig kring de senaste handelstrenderna, handelspolitiken och de affärskritiska områden du behöver ha koll på för att nå framgångsrik internationell försäljning.
Idag är exportmarknader, information och nätverk mer tillgängliga än någonsin. Samtidigt hårdnar konkurrensen och rätt kunskap och kontakter blir avgörande.
Vill du förkovra dig på ett effektivt sätt? Få inspiration, kunskap och affärskontakter för fler och bättre internationella affärer?
Under dagen öppnar vi upp vår mötesplats. Där träffar du nyckelaktörer från olika världsmarknader, exportföretag, exportfrämjare och experter inom allt från affärskultur till internationalisering genom digital marknadsföring.
Arrangeras av Exportcenter Väst
Internationella Handelsdagen arrangeras av Exportcenter Väst och ingår i deras utbud för små och medelstora företag. Exportrådgivarna kommer från organisationerna som ingår i Exportcenter Väst.
Frågor om dagen?
Kontakta Jesper Öhrn, chef Internationella Handel och Affärsutveckling, Västsvenska Handelskammaren.
Program Internationella Handelsdagen 2022
-
-
Visa mer
Registrering, frukost och mingel
-
-
-
Visa mer
Regionalt Exportcenter Västra Götaland hälsar välkomna
Agneta Olsson, VD Almi Väst
Magdalena Johansson, VD Almi Halland
Jesper Öhrn, chef Internationell Handel & Affärsutveckling Västsvenska Handelskammaren
-
-
-
Visa mer
Globaliseringens framtid – ur ett handelsperspektiv
Anna Hallberg, Sveriges Utrikeshandelsminister samt minister med ansvar för nordiska frågor
-
-
-
Visa mer
Världen just nu: Handelstrender, Världsekonomin och Grön Omställning
Robert Bergqvist, Senior Economist SEB
-
-
-
Visa mer
Sveriges export & globala utmaningar
Jan Larsson, VD Business Sweden
-
-
-
Visa mer
Panelsamtal – Svensk export och världshandel nu och framåt
Efter presentationer kring globalisering, svensk export, världshandel och världsekonomi avslutar vi i samtal med Jan Larsson och Robert Bergqvist. Vi ”knyter ihop säcken” kring den svenska exporten, världshandeln idag och i framtiden.
Robert Bergqvist, Senior Economist SEB
Jan Larsson, VD Business Sweden
-
-
-
Visa mer
MINGELPAUS
I mingelyta har vi utöver aktörerna inom Exportcenter (Almi, Business Sweden, EKN - Exportkreditnämnden, Enterprise Europé Network, Industriell Dynamik / RISE, SEK - Svensk Exportkredit, Västsvenska Handelskammaren, Region Halland, Västra Götalandsregionen) bord med inbjudna experter samt marknadsrepresentater från Norge, Tyskland, Kina, USA och UK.
-
-
-
Visa mer
A1. Maktbalansen Kina/USA/EU
Innan dess att pandemin nästan helt präglade världsekonomin så var det relationen mellan USA och Kina, vilka gemensamt representerar nästan 40% av världsekonomin. Nu står denna relation återigen i fokus och därtill vilken roll EU ska spela, det tredje blocket med likvärdigt bidrag till världens BNP. Kommer marknader och kanske t o m företag behöva välja sida? Hur påverkas exporten och importen vid potentiella konflikter mellan dessa block som är så beroende av varandra och är helt integrerade i våra företags värdekedjor?
Björn Fägersten, Programchef och seniorforskare, Utrikespolitiska Institutet
Frédéric Cho, Founder Frédéric Cho Advisory AB & Chairman Sweden China Trade Council -
Visa mer
A2. Förstå affärskulturen och lyckas med din internationella affär
I takt med att vi har blivit så globaliserade och marknader så beroende av varandra, är det också avgörande att förstå kulturella skillnader för att lyckas på utlandsmarknaderna. Flera studier visar att företags misslyckanden på utlandsmarknaderna ofta beror på bristande interkulturell kunskap och kompetens, oförmåga att kommunicera effektivt globalt och okunskap om etikett vid affärsförhandlingar. Ditt företag kan göra sin hemläxa perfekt vad gäller marknadsföring och identifiering kunder samt partner eller etablering av eget bolag i utlandet, men tar ni affärskulturen på samma allvar?
Charlotta Brynger, Grundare och CEO CueMe
-
Visa mer
A3. Taktisk export- & importteknik ökar vinsten
Betalnings-, försäkrings- och leveransvillkor liksom tull och logistik hanteras fortfarande av många företag som nödvändigt ont och ”praktisk exportteknik” som bara måste lösas. Hur ska man tänka strategiskt kring detta och undvika de stora förluster bristfällig hantering de facto innebär. Dessa frågor måste tas på lika stort allvar som exportförsäljning och -marknadsföring. Rätt hanterat kan ditt företag förbättra sitt resultat och bli än mer konkurrenskraftigt internationellt.
Peter Hellman, Västsvenska Handelskammaren
-
-
-
Visa mer
PAUS
-
-
-
Visa mer
B1. Supply Chain – Utmaningar som påverkar internationell handel
Värdekedjor har i takt med globaliseringen samt den under så många år kraftigt ökade internationella handeln blivit alltmer komplexa. Detta blev inte minst tydligt under pandemins början när Kina under en kort tid stängde ner och sedan så många andra marknader. En enskild komponent bland tusen i färdig produkt kan produceras på en marknad som drabbas av nedstängning, naturkatastrof, sanktioner eller krig. Trend att förlägga produktion närmare kund och i flera olika regioner i världen (regionalisering) är allt vanligare. Vad händer och hur ska man som företag agera?
Magnus Runnbeck, Senior Analyst, Business Sweden
Per Altenberg, Handelsstrateg Kommerskollegium -
Visa mer
B2. Exportfinansiering i en grön omställning
För att nå klimatmålen, öka svenska företags internationella konkurrenskraft och skapa framtidens jobb finansierar aktörer som Almi, EKN och SEK grön omställning för att påskynda företagens gröna exportresa. EU har en viktig roll inom grön omställning då de bland annat sätter upp ramar och riktlinjer för vilka investeringar/aktiviteter som klassificeras som hållbara. Om ditt företag uppfyller ställda krav kan ni få tillgång till mer fördelaktig och konkurrenskraftig finansiering. Vid det här seminariet får du en översikt kring vilka verktyg som erbjuds för att möjliggöra finansiering och tips på hur företag kan agera på kraven som ställs.
Kristoffer Hagstedt, VD Whywaste AB
Monica Syrén, Almi Väst
Peter Evertsson, Almi Väst
Anders Hoffman, EKN
Annette Johansson, SEK -
Visa mer
B3. Internationell digital marknadsföring
Traditionella säljkanaler såsom distributörer och lokal representation utmanas idag av digitala kanaler. Kanske ersätts de inte men de kompletteras tydligt av de digitala alternativen. Vi ser också att man härigenom inom vissa branscher i högre grad just går direkt mot slutkund istället för genom lokal representant. Genom onlinemarknadsföring kan man få snabb och ”enkel” tillgång till en global marknad men i denna uppsjö av kanaler och utbud är det viktigare än någonsin att navigera rätt.
Max Wimnell, Co-founder Partner, Vekst
-
-
-
Visa mer
LUNCH & MINGEL
Med andra företag och experter. Utställare/experter är kvar till 15:00.
-
-
-
Visa mer
Exportboost - FULLSATT
Boka en 45 minuters Exportboost och träffa exportrådgivare som ger dig individuellt anpassad support och konkreta erbjudanden om allt från finansiering av din exportaffär till affärskontakter utomlands. Bara 3 platser finns, så först till kvarn!
Exportboosten inleds med att du gör en kort presentation av företaget och era framtida mål. Du får därefter personlig återkoppling och en 30-minuters boost med konkreta tips och vägledning för dig och ditt företag. Det kan till exempel röra sig om val av bästa marknad för er satsning, finansiering av er exportaffär eller säljkanaler beroende på marknad.
-
Visa mer
Branschseminarier och workshops
Teman: life science, livsmedel.
Dessa sker i anslutning till Internationella Handelsdagen men genom separata inbjudningar av dess arrangörer. För mer information kontakta Jesper Öhrn.
-
Här äger Internationella Handelsdagen rum
- Var:
- Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyen 36, Göteborg